سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زمزمه

یک کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی درباره سنت‌های رایج در پایان ماه صفر گفت: در «مفاتیح‌الجنان» شیخ عباس قمی آداب خاصی برای این امر ذکر نشده و تنها به ذکر اعمال شب اول ماه بسنده شده است.

حجت‌الاسلام سیدعلیمراد کاظمی از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی در گفت‌وگو با فارس گفت: در برخی از روایات اسلامی از ماه صفر به عنوان ماهی منحوس یاد شده است.

وی دلیل نحس و بدیمن دانستن ماه صفر را رحلت پیامبر اکرم و چند تن از امامان معصوم در این ماه دانست و عنوان کرد: در برخی از روایات اسلامی آمده است که مسلمانان از انجام کارهای مهم در این ماه پرهیز کنند و برای دفع آفات و بلایای این ماه، بسیار صدقه دهند.

این کارشناس علوم دینی، با اشاره به وفات پیامبر اکرم (ص) در ماه صفر گفت: به همین دلیل مسلمانان از این ماه به عنوان ماهی نحس و بدیمن یاد می‌کنند، چرا که در این ماه وحی قطع می‌شود. حضرت علی (ع) در این مورد فرموده است: با رحلت پیامبر (ص) چیزی قطع شد که با فوت هیچ احدی قطع نشد.

کاظمی در پاسخ به این سئوال که آیا آداب خاصی برای خروج از ماه صفر و حلول ماه ربیع‌الاول در روایات اسلامی ذکر شده است یا خیر، ابراز داشت: در «مفاتیح‌الجنان» شیخ عباس قمی آداب خاصی برای این امر ذکر نشده و تنها به ذکر اعمال شب اول ماه بسنده شده است. البته در برخی روایات، اقامه نماز شکر به شکرانه اقامه دو ماه عزاداری و عبادت توصیه شده است.

این کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی در خصوص برخی سنت‌های رایج شده در سال‌های اخیر از جمله «دق‌الباب کردن 7 مسجد» و «روشن کردن شمع پشت در 7 مسجد» گفت: این موارد، پیشینه روایی ندارد و بیشتر آداب و رسومی قومی و بومی است. به عنوان مثال در برخی مناطق استان بوشهر دیده‌ام که مردم به نشانه پایان نحسی ماه صفر، قلیان می‌شکنند.

وی افزود: یکی از آداب مرسوم در پایان ماه صفر که با شهادت امام رضا (ع) نیز همراه است، حضور در بارگاه آن امام فرزانه و ایجاد پیوند عاطفی و ولایی با ایشان است. پیوندی که در زیارت تمام معصومان وارد شده است.

این کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی با اشاره به اینکه ماه ربیع‌الاول ماه شادی مسلمانان است، افزود: البته باید در برگزاری اعیاد و انجام شادی مراقب بود تا اعمال، عبادات و عزاداری‌های ماه محرم و صفر با انجام شادی غیرمشروع و همراه با معصیت، تباه نشود.

کاظمی با تأکید بر حفظ وحدت میان اهل تشیّع و اهل تسنّن گفت: یکی از ایام ماه ربیع‌الاول که با جشن و سرور همراه می‌شود، نهم ربیع‌الاول یعنی سالروز به درک واصل شدن «عمر بن سعد»، فرمانده لشکر یزید در صحرای کربلاست و به هیچ عنوان موضوع خلیفه دوم مطرح نیست.
نوشته شده در یکشنبه 88/11/25ساعت 2:37 عصر توسط فاخته نظرات ( ) |

<      1   2   3   4      >

Design By : Pichak